Efter 15 dagar av åkeristrejk med påtaglig brist på många varor i synnerhet på matvaror och byggmateriel så har nu aktiviteten återgått till det normala i stora delar av Spanien.
Efter avtalet som undertecknades av Spaniens regering och majoriteten av åkerinäringens föreningar i fredags så anser nu branschen att det nu fungerar ”nästan normalt”. Även fiskesektorn har återupptagit stora delar av sin verksamhet.
Men det pågår dock fortfarande strejkaktioner i framförallt Galicien, Asturien, Baskien och Ciudad Real. För trots att flertalet åkerier är igång igen så är organisationen som startade strejkerna inte nöjda, de vill ha mer subventioner och framförallt bli erkända som förhandlingspart.
Vad som startade transportstrejkerna var framförallt de ökade kostnaderna för drivmedel som fick som effekt att de åkerier som var bundna av avtal inte fick sina körningar att gå ihop. Samma gällde för fiskarna som i många fall fick sämre betalt för sina fångster än vad kostnaden var för drivmedlet till båtarna. Spaniens regering gav först ett erbjudande om 20 cent subvention per liter bränsle fredagen den 25 mars, detta avvisades först av strejkande lastbilschaufförer som samlades till demonstration i Madrid. I går presenterade Spaniens premiärminister Pedro Sánchez en ny uppsättning åtgärder som syftar till att lindra de ekonomiska effekterna av kriget i Ukraina, med fördelar för både gemene man och transportsektorn. Detta har uppenbarligen tagits emot väl av majoriteten av åkeriägarna, mer om detta åtgärdspaket här: Spaniens krispaket fram till 30 juni.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});