Subventioner och bidrag men inga skattesänkningar. Det blev en klassisk socialdemokratisk uppgörelse med den nationella transportkommittén CNTC (Comité Nacional del Transporte por Carretera) där en majoritet av transportsektorn ingår. Protesterna lär fortsätta. Spaniens vice regeringschef Nadia Calviño, transportministern Raquel Sánchez och skatteministern María Jesús Montero mötte till slut transportsektorn. Även om den plattform som startade manifestationerna 14 mars inte bjöds in till mötet.
Arbetsmarknadsministern Yolanda Díaz från ytterkantsvänsterpartiet Unidas Podemos har beskrivit de strejkande som våldsamma individer från extremhögern.
Spaniens regeringschef Pedro Sánchez skriver på Twitter att regeringen ”har nått en stor överenskommelse med representanter för transportsektorn som kommer att innebära en injektion på mer än en miljard euro. Från regeringens sida arbetar vi outtröttligt både för Spanien och Europeiska unionenför att mildra effekterna av kriget. Vi fortsätter”.
Transportsektorn får subventionerad diesel med 20 céntimos per liter och 450 miljoner euro i bidrag. Den tillfälliga åtgärden varar fram till den 30 juni men kan förlängas beroende på hur marknaden utvecklar sig. Det blev resultatet efter maratonmötet som varade i nästan 15 timmar.
Ökade drivmedelspriser pekas ut som den främsta orsaken till missnöjet i åkeribranschen.
Totalt handlar det om ett stödpaket med 30 åtgärder som subventioner och tillfälliga bidrag till ett värde av en miljard euro.
Transportsektorn får en rabatt på 20 céntimos per liter drivmedel som inkluderar diesel, bensin, gas och adBlue varav staten bidra med 15 céntimos och oljebolagen bidrar med minst 5 céntimos per liter.
Liknande rabatter har andra länder redan infört som 0,15 euro per liter i Frankrike under en period på fyra månader och 0,25 euro i Italien. I Portugal är bonusen upp till 0,30 euro vid transporter på 35 ton under tre månader.
Dessutom kommer det att ges ett direktstöd på 450 miljoner euro till gods- och persontransporter beroende på fordonstyp. Beloppet blir 1.250 euro per lastbil, 900 euro per buss, 500 per skåpbil och 300 per taxi eller VTC, och med ett tak på 400.000 per företag.
Det blir även en förlängning av löptiden för krediter ned sex månader som garanteras av den statliga fonden ICO.
(Foto: Regeringskansliet La Moncloa)