För att mildra effekterna av kriget i Ukraina väljer den spanska regeringen att förlänga stödpaketet med subventioner fram till den sista september. Regeringschefen Pedro Sánchez säger att förslaget måste godkännas i kongressen genom ett kungligt dekret. Subventionerna kommer ”i huvudsak” att vara liknande dem som godkändes i mars månad och som varar till juni månads utgång. Subventionerna fram till 30 september kan komma att innehålla vissa ”justeringar eller förbättringar” enligt regeringskansliet La Moncloa.
Regeringens stödpaket med subventioner kostar sex miljarder euro för statskassan varav 1,2 miljarder gäller subventionen av drivmedel.
Det gäller bonusen på 20 céntimos per liter drivmedel, skattereduktionen på elräkningen, begränsning av hyresprishöjningen till 2 procent eller högst 15 procent av minimiinkomsten.
Konsumtionsministern Alberto Garzón säger att regeringen ”studerar och förhandlar” om att förändra subventionerna så att de blir mer effektiva och når den del av befolkningen som verkligen behöver det och inte hela befolkningen.
Riksbankschefen Pablo Hernández de Cos försvarar åtgärden med att den bör anpassas till grupper i samhället som verkligen behöver hjälpen ”för att inte generera en ökning av det offentliga underskottet”.
Vad den spanska regeringen inte nämner är att staten drar in stora summor pengar med ett högre drivmedelspris.
Här i Spanien är drivmedel belagda med två skatter, dels moms (iva) och IEH (Impuesto Especial de los Hidrocarburos) som är en särskild skatt på kolväten.
Det betyder att skatter och avgifter blir mer än hälften av det pris vi betalar. För en liter bensin är 55 procent skatter, 15 procent distributionskostnader och 30 procent är kostnaden för själva råvaran.
När det gäller diesel är skattetrycket något lägre, 50 procent. Distributionskostnaderna är cirka 14 procent och priset på råvaran stiger till 36 procent.
(Foto: Freepik)
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});