De senaste veckornas oväder har haft en blandad både positiv och negativ inverkan på miljön i södra Spanien. Det positiva är att regnet innebär att vi med största sannolikhet inte kommer att få några vattenrestriktioner i sommar samt att det saharasandsfärgade regnvattnet gör att fönsterputsarna har fullt upp. Det negativa är att stormvindarna har gjort kraftiga skador på stränder och strandpromenader och att en viss städning av terrasser och balkonger lär behövas.
Nu närmar sig påsken och med den årets första stora anstormning av solhungriga turister, reparationer av skadorna är därför av största vikt för att kustkommunerna och arbeten har i flera fall redan inletts.
Marbella är ett bra exempel, här inleds arbetet idag och målet är att allt skall vara klart till påsk, det mesta beräknas faktiskt vara färdigt redan fredagen den 8 april. För att klara detta har Marbella kommun ökat på budgeten med 220.000 Euro, den totala renoveringen av stränderna inför påsken landar då på 670.000 Euro.
Enligt arbetsplanen skall bortspolad strand ersättas med 100.000 kubikmeter sand som huvudsakligen kommer att hämtas från Nagüeles, El Cable och mynningen av Río Verde. Alicate var den mest drabbade stranden under den gångna helgen, tidigare skadade stränder var Casablanca, La Fontanilla, El Faro, La Venus, San Pedro Alcántara och Nueva Andalucía.
Utmed strandpromenaden kommer det att behövas bytas mer än 7.000 meter rör för elkablar, något som har orsakat flera strömavbrott. Flera grönområden skall återställas och omklädningsrum, räddningstorn, duschmoduler, belysningar och vattenanslutningar skall också repareras.
Kommunalrådet Diego López säger att sedan november förra året har det behövs reparationer av stormskador till ett värde av 1.770.000 Euro. Och han betonar att detta hade inte hänt om stränderna hade haft vågbrytare. Detta är något som länge har efterfrågats av kommunen, föreningar och företagare som gemensamt har skapat en plattform för att skynda på detta för stränderna i Marbella och San Pedro. Vad som eventuellt kan sätta käppar i hjulen för reparationsarbetena är den pågående transportkonflikten, för det behövs många transporter av sand, cement och mycket annat material för att allt skall bli återställt och lika vackert och inbjudande som före stormarna.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});