Spaniens regeringschef Pedro Sánchez skyller den höga inflationen och stigande drivmedelspriser på Putin. Men enligt Partido Populars parlamentariska talespersonen Cuca Gamarra använder Sánchez kriget i Ukraina för att rättfärdiga regeringens politik.
Inflationsutvecklingen i Spanien från slutet av förra året till början av 2022 var en verklighet innan Putin beslutade att invadera Ukraina.
Rekordhöga elkostnader och drivmedelspriser som vi inte sett sedan 2008 gräver djupare hål i de spanska plånböckerna. Allt fler spanska familjer och företag börjar känna av konsekvenserna vilket påverkar konsumtionen. När det blir brist på el tvingas även industrier att ställa om tidigare prognoser.
Vi har blivit vana att politiker har använt covid-19-pandemin som en ursäkt till varför inte saker fungerar. Nu är det kriget i Ukraina som används som ursäkt.
I provinsen Málaga har drivmedelspriserna skjutit i höjden. Provinsen var redan före kriget i Ukraina en av de dyraste i Spanien enligt portalen Geoportal på grund av bristen av ”low cost”-tankställen och dominansen av de stora bolagen.
Med Rysslands invasion har drivmedelspriserna nått höjder som aldrig tidigare har skådats, och det rapporteras om nya rekord dagligen.
Diesel A-priset har från 8 februari till 8 mars stigit med 25 céntimos eller 17 procent enligt portalen Geoportal till ett genomsnittspris på 1,723 euro. Tankar du 50 liter har det priset stigit med 12,5 euro – på bara en månad.
När det gäller 95 oktan är snittpriset 1.803 euro per liter, en ökning med 13 procent eller nästan 21 céntimos mer.
Bedömare tror att dieselpriset når två euro litern inom kort.
Som Svenska Magasinet tidigare har berättat betalar vi konsumenter omkring hälften av produkten. Resten är skatter och avgifter visar en sammanställning som Asociación española de Productos Petrolíferos AOP låtit göra.
Här i Spanien är drivmedel belagda med två skatter, dels moms (iva) och IEH (Impuesto Especial de los Hidrocarburos) som är en särskild skatt på kolväten.
Det betyder att skatter och avgifter blir mer än hälften av det pris vi betalar. För en liter bensin är 55 procent skatter, 15 procent distributionskostnader och 30 procent är kostnaden för själva råvaran.
När det gäller diesel är skattetrycket något lägre, 50 procent. Distributionskostnaderna är cirka 14 procent och priset på råvaran stiger till 36 procent.