Renfe kommer från och med måndagen den 4 april att ha återställt trafiken till 100% av vad den var före neddragningarna förra året.
Det var i november förra året som Renfe var tvunget att minska trafiken till bara 75% av det som det skulle vara enligt den då gällande tidtabellen. Anledningen var brist på lokförare därför att antagning och utbildning av nya lokförare hade påverkats kraftigt av Covid-19. Neddragningarna berörde både linje C-1 mellan Málaga och Fuengirola och linje C-2 mellan Málaga och Álora.
Men nu har nya lokförare kommit i arbete successivt under året, den 1 februari blev 14 nya avgångar och därmed var trafiken uppe i 85%. Den 14 mars tillkom ytterligare 12 tåg vilket höjde trafiken till 94%. Med de återstående 8 tågen nu på måndag så är trafiken äntligen återställd till 100%.
Parallellt med arbetet att införliva den nya personalen har företaget arbetat med att förbättra informationen till kunderna. Det finns nu en aviseringstjänst via direktmeddelande på Twitter, kopplat till kontot @InfoCercanías. Denna ger användarna all information i realtid angående de linjer och tidsluckor som de prenumererar på. Förstärkningar under påsken
I dagarna håller Renfe på med att färdigställa tidtabellerna för den utökade trafiken under påsken. Mellan den 10 och 17 april är det planerat för 48 extratåg nattetid på linje C-1 (Málaga-Fuengirola).
Övriga Spanien
Neddragningar i trafiken på grund av Covid-19 är givetvis inte begränsade till pendeltågstrafiken på Costa del Sol. Förstärkningar av trafiken i resten av landet har gjorts och mer kommer som t.ex. snabbtågstrafiken (AVE-tåg) mellan Madrid och Barcelona förstärks från den 8 april med nya avgångar som dessutom fortsätter till Marseille i Frankrike.
I dagsläget har Renfe uppnått totalt 97,7% av trafiktätheten från före pandemin och de hoppas att de har återställt all trafik inom en snar framtid.
Bildtext: Pendeltåg, Cercanías linje C-1 Málaga – Fuengirola, i Benalmádena.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});