Det publika företaget Turismo Costa del Sol trampar gasen i botten med ett trettiotal konkreta åtgärder för att locka fler turister till Spaniens solkust under högsäsongen.
VD för Turismo Costa del Sol, Margarita Del Cid, framhåller att semester-, golf- och konferensutbudet är några av de segment som kommer att synas mer i de olika kampanjerna. Det är inte bara själva kusten som ingår utan även de inre delarna av Málagaprovinsen som Sierra de las Nieves och Caminito del Rey får sin beskärda del av kakan.
Turismo Costa del Sol lägger också till ett dussintal pressresor i samarbete med Turismo Andaluz och med olika spanska turistkontor som de kommer att delta i under de kommande månaderna. Bland dem kan nämnas pressresorna för det andalusiska naturarvet och den för tidningen Tour.
Lyxsegmentet kommer att vara en av hörnstolparna i denna kampanjoffensiv. Costa del Sol kommer att närvara på ATM-mässan i Dubai, i en kampanj i Tyskland samt på Real Luxury Conference i USA. Dessutom kommer destinationens attraktioner för kryssningspassagerare att spridas på Seatrade Cruise Global i Miami, vilket är upptakten till det stora evenemang som kommer att äga rum i Málaga i september.
En annan av hörnpelarna i kampanjen är Storbritannien och Irland, här ställs det stora förväntningar efter två år av strikta reserestriktioner. Det blir det konferenser och arbetssessioner för att återuppta kontakten med två av Andalusiens viktigaste marknader, samt för att visa de nyheter som regionen erbjuder.
På den nationella marknaden så kommer Costa del Sol att delta i arrangemang i Kantabrien och Baskien. Ett av dem är det internationella turistevenemanget ”Expovacaciones” i Baracaldo (Biscaya), förra årets upplaga av den hade mer än 27.000 besökare och mer än 160 utställare från hela Spanien och även från andra länder.
Initiativet ingår i ett samarbete mellan Turespaña och turistråden på Costa del Sol och Cádizprovinsen. Det inkluderas en rad besök i enklaver av intresse för destinationen för att presentera regionens förslag inom segment som kultur, urbant, gastronomi, sol och strand, nautiskt, ridsport, bland annat. Dessutom inte minst för att visa på kvaliteten och differentieringen av boende- och fritidsutbudet. Bildtext: Ferian i Málaga, foto: J. Erixon.