Stationen heter Guadalmedina och som namnet antyder så ligger den strax intill Rio Guadalmedina, floden som delar Málaga centrum i två delar.
Stationen ligger helt under jord, i tre olika nivåer mellan 21 och 26 meter under gatunivån. Den har en 2.800 kvadratmeter stor hall och har tre ingångar: via avenyn La Aurora, Callejones del Perchel och Armengual de la Mota vid El Corte Inglés. Vid en av entréerna kommer det även att finnas ett rum där de arkeologiska lämningarna som har hittats vid bygget kommer att visas, utan att man behöver lösa biljett till tunnelbanan.
Vid stationen kommer man bekvämt att kunna byta mellan tunnelbanans linje ett och två, det har även byggts en anslutning för den framtida tunnelbanelinjen till hospital Civil. Stationen är utrustad med 80 övervakningskameror, 60 högtalare, rulltrappor, vanliga trappor samt hissar. För att bygga stationen fick 120 000 kubikmeter jord fraktas bort.
Stationen invigdes av presidenten för Junta de Andalucía Juanma Moreno den 22 april med närvaro av alla kommunens och näringslivets dignitärer. Moreno förklarade att allt är i princip klart för att trafiken skall kunna gå från stationen El Perchel via Guadalmedina till ändstationen Ataranzas (vid saluhallen) som också är färdigställd.
Vad som återstår innan trafiken kan släppas på är att de säkerhetstester som just nu pågår blir klara så att järnvägssäkerhetsbyrån ger grönt ljus för trafik på sträckan fram till Ataranzas. Detta beräknas vara klart i augusti, siktet är inställt på att trafiken skall vara igång lagom till ferian i Málaga som drar igång den 12 augusti. Men det finns inget spikat datum även om starten på ferian är något som kommunen hoppas på, säkerheten går trots allt först. Relevant artikel: Tunnelbanan i Málaga växer.
Bildtext: Elías Bendodo, Marifrán Carazo, Juanma Moreno och Francisco de la Torre i den nya stationen. Foto: Junta de Andalucía.